„Nasz Telemann” 16.06 – 18.06.2017. Darmowe wejściówki do odbioru w biurze Centrum Kultury

Serdecznie zapraszamy Państwa na cykl koncertów w ramach muzycznego festiwalu  „Nasz Telemann”. Koncerty w Żaganiu odbędą się w dniach 16 – 18 czerwca w Pałacu Książęcym oraz w Kościele pw. Nawiedzenia NMP , gdzie będziemy mieli przyjemność usłyszeć utalentowanych artystów z całej Europy.

UWAGA !!!
Na pierwszy koncert , który odbędzie się 16 czerwca o godz. 18:00 w sali Kryształowej Pałacu Książęcego obowiązują darmowe wejściówki, które są do odbioru w biurze Centrum Kultury (ul. Szprotawska 4 – pok. 164, Pałac Książęcy)

 

Fredrik From :

 fredrik_from_01_ramka
Studiował w konserwatorium w Göteborgu oraz Royal College of Music w Londynie. Jest koncertmistrzem zespołów: Concerto Copenhagen i Göteborg Baroque Arts Ensemble. Regularnie występuje także z Les Ambassadeurs oraz Orkiestrą Teatru w Drottningholm (Drottningholms slottsteater). Dokonał licznych nagrań radiowych i fonograficznych, w tym wielu jako solista. Koncertował w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Brazylii, Meksyku, Australii oraz większości krajów Europy. Od roku 2015 jest koncertmistrzem i solistą orkiestry Kore.

Kore:

kore_01_ramka

Projekt orkiestrowy zainicjowany przez Fundację Muzyki Dawnej „Canor” oraz polską klawesynistkę Joannę Boślak-Górniok. W zespole spotykają się muzycy z kilku krajów ze znaczącym udziałem muzyków polskich. Kore jest miejscem współpracy wykonawców wywodzących się z różnych tradycji wykonawczych i różnych pokoleń. Dla muzyków starszych jest okazją do przedstawienia ich własnej wizji muzyki barokowej. Dla młodszych to szansa na zdobywanie doświadczenia i wypracowywania własnej estetyki. Kore zrealizowało kilka projektów we współpracy z Filharmonią Narodową oraz spełniało rolę orkiestry festiwalowej na festiwalach „Muzyka w Raju” oraz „Poznań Baroque”. Począwszy od roku 2017 orkiestra uruchamia projekt skierowany do młodych polskich muzyków.

Michał Gondko:

michal_gondko_01_ramka

Warszawianin od wielu lat mieszkający w Szwajcarii i z pewnością najbardziej znany polski muzyk zajmujący się muzyką średniowieczną i renesansową. Początkowo studiował grę na gitarze klasycznej, ale po wyjeździe z Polski poświęcił się wyłącznie grze na instrumentach dawnych. Studiował pod kierunkiem Hopkinsona Smitha. Jest współtwórcą i współliderem zespołu La Morra, z którym koncertuje i nagrywa płyty cieszące się olbrzymim uznaniem publiczności, ale także środowiska muzykologicznego. Współpracuje z wieloma artystami (Emma Kirkby, Jordi Savall, Ensemble Saraband) i coraz częściej występuje z recitalami. Jego najnowsza płyta poświęcona jest polonikom w europejskiej renesansowej muzyce lutniowej.

www.lamorra.info

Jesenka Balic Zunic

jesenka_balic_zunic_01_ramka

Jesenka urodziła się w Chorwacji, ale w czasie wojny w krajach dawnej Jugosławii razem z rodziną przyjechała do Danii. W roku 2004 ukończyła studia w klasie skrzypiec Alexandra Zapolskiego w kopenhaskiej akademii muzycznej. Jeszcze w czasie studiów zaczęła naukę gry na skrzypcach barokowych u Petera Spisskego i zaczęła występować z zespołami Concerto Copenhagen, Norsk Barokkorkester, The Paul Hillier Ensemble. W roku 2009 ukończyła naukę w klasie skrzypiec barokowych François Fernandeza w konserwatorium paryskim. W latach 2010-12 była gościnnym koncertmistrzem francuskiej orkiestry La Simphonie du Marais. Obecnie jest liderem duńskich zespołów Enghave Barok, Holmens Barokensemble oraz Christian IV Barokorchester. Stoi także na czele dwóch zespołów kameralnych: Musica Bellaria i Ensemble Cheron. Jest jednym z niewielu na świecie muzyków grających na violoncello da spalla. Jesenka jest także stałym członkiem orkiestry Kore.

Joanna Boślak-Górniok

joanna-boslak-gorniok_01_ramka
Jest jedną z najbardziej doświadczonych polskich klawesynistek. Studiowała w Katowicach i w Strasburgu. Od dwóch lat pracuje nad rozwojem projektu orkiestrowego Kore, do współpracy w którym zaprosiła grupę zagranicznych i polskich muzyków, przede wszystkim młodszego pokolenia. Joanna Boślak-Górniok pracuje na Uniwersytecie Śląskim i kończy pracę nad doktoratem poświęconym zagadnieniom wykonawczym muzyki Jacoba Frobergera.

ŻAGAŃ

Piątek, 16 czerwca

Koncert, godz. 18:00

Pałac Książęcy

Wykonawcy: Jesenka Balic Zunic, Fredrik From, Orkiestra Kore

Darmowe Wejściówki do odbioru w biurze Centrum Kultury w Żaganiu (ul. Szprotawska 4 – pok. 164)

Sobota, 17 czerwca

Koncert 1, godz. 19:30

Kościół pw. Nawiedzenia NMP

Wykonawczyni: Jesenka Balic Zunic

Koncert 2, godz. 21:30

Kościół pw. Nawiedzenia NMP

Wykonawca: Michał Gondko

Niedziela, 18 czerwca

Koncert, godz. 19:30

Kościół pw. Nawiedzenia NMP

Wykonawcy: Fredrik From, Orkiestra Kore

Document-page-001(4) (Kopiowanie)

Jerzy Filip Telemann spędził na terenach dzisiejszej Ziemi Lubuskiej kilka lat. To niewielka część jego długiego życia, ale jak wynika z jego własnych słów ważna ze względów zawodowych i prywatnych. W roku 2017, kiedy o Telemannie mówi się więcej niż kiedykolwiek ze względu na 250 rocznicę jego śmierci, chcielibyśmy zaproponować muzyczną wyprawę do miejsc, w których bywał lub mógł bywać, a także do miejsc, które wiążemy z nim i z jego muzyką w sposób symboliczny. Odwiedzimy pałace, kościoły, ale będziemy też gośćmi w karczmie, a nawet w stodole. Twórczość J.F. Telemanna będzie pretekstem, by głębiej wejrzeć w historię zachodniej części naszego kraju i jej wciąż nierozpoznanych do końca związków z historią kultury europejskiej w okresie od XVI do XVIII wieku

 

Bywa, że rocznice, które obchodzi muzyczny świat stają się prawdziwym przekleństwem. Z wieloletnim wyprzedzeniem wiadomo, czyjej muzyki będziemy słuchać, w którym roku i nie ma od tego ucieczki. Obchody mniej czy bardziej okrągłych rocznic urodzin lub śmierci słynnych kompozytorów mają w zamierzeniu popularyzować ich twórczość, ale często po zakończeniu takich wielomiesięcznych celebracji jedyne o czym marzymy, to posłuchać w końcu czegoś zupełnie innego. Przesada i brak umiaru zniechęcają nas bardziej niż zachęcają. Tak jest w większości wypadków.

Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe. Rocznica bywa okazją, by pokazać światu kompozytora, o którym nikt wcześniej nie słyszał albo powalczyć o uznanie dla twórcy, którego historia potraktowała po macoszemu. 250 rocznicę śmierci Jerzego Filipa Telemanna należałoby zaliczyć do tej drugiej kategorii.

Telemann należy do najpopularniejszych kompozytorów epoki baroku, ale nawet dobrze zorientowani melomanii będą mieli duże trudności, by wymienić z pamięci taką liczbę jego dzieł, jaką od ręki wyliczą w przypadku Bacha, Handla czy Vivaldiego. Złożyło się na to wiele przyczyn. Być może Telemann nie był aż tak wybitnym twórcą jak choćby wymieniona trójka, ale w swych najlepszych dziełach na pewno im nie ustępował. Był kompozytorem eklektycznym, a jego styl zmieniał się na przestrzeni lat, co utrudniało jednoznaczną identyfikację i klasyfikację jego muzyki. W pewnych dziedzinach, jak suity orkiestrowe czy muzyka kameralna był wielkim mistrzem, w innych po prostu bardzo dobrym kompozytorem. Dużej części jego spuścizny wciąż nie znamy, więc rocznice to świetny pretekst, by ją przedstawić nie powtarzając się i nie powielając wcześniejszych obchodów.

To jednak, co wyróżnia Telemanna w sposób wyjątkowy, to jego otwartość na różnorodne inspiracje, które dla wielu jego słynnych kolegów były albo mało interesujące albo po prostu niezauważalne. Telemann przyglądał się światu z ciekawością i entuzjazmem, a jego przygoda z muzyką polską i szerzej słowiańską to doskonały tego przykład.

Jeśli, pomimo wszelkich zastrzeżeń dotyczących nieustannego obchodzenia jakichś rocznic, decydujemy się na poświęcenie Telemannowi dużego cyklu koncertowego, to robimy to także w tym celu, by podkreślić znaczenie otwartości, ciekawości i entuzjazmu w poznawaniu i rozumieniu świata. Nie tylko dlatego, że zafascynowany był muzyką polską, ale również dlatego, że uczy nas do dziś, jak patrzeć na egzotyczne kultury muzyczne, warto wykonywać jego muzykę i słuchać ją przy każdej możliwej okazji, no i dobrze mieć tyle prawdziwych pretekstów, by móc o nim powiedzieć, że w jakimś sensie Telemann jest też trochę nasz.

 

 

 

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz